Home
Home Over ons Workshops Links Reviews GPS info Gastenboek Contact Zoeken
  Best - Nieuwe Heide

Volg GPSwalking op Twitter



Korte beschrijving

Een bekend gebied ten noorden van Eindhoven tussen Best en Son, waar veel gewandeld wordt, breiden we uit met een prachtig open landschap. Die afwisseling maakt het zo bijzonder. Weidse akkers, omzoomd met ontluikende bomen, de boeren zaaien, de kieviten tollen in vreemde salto’s om een kraai weg te jagen. De modelvliegtuigjes maken er een Immelmann van. Mooie boerderijen, goed verzorgde tuinen bloeien en de zandwegen leiden ons weg van verkeer en drukte.

Hoe vreemd is dan de tegenstelling in het bos. Het is druk bij Museum Bevrijdende Vleugels; een vol terras. Het betreft de seizoensopening – de fonteinen spuiten de marsmuziek. De Willy’s van Wheels rijden enthousiaste bezoekers rond.

Na de pauze door bos en hei, langs ven en water. Ook hier is het druk. Er wordt veel gewandeld op deze mooie zondag. En niet zonder reden… Het is prachtig! Het frisse groen steekt fel af tegen het donkergroen van den en spar. In het water weerspiegelen de berken. De hei moet nog enkele maanden wachten. We lopen dit traject met vrienden. Een goed gesprek, doorspekt met goede herinneringen. Omdat ze betrokken zijn bij het Museum, is het bekend terrein. We laten u meegenieten.

Een Citaat uit “Familiekroniek van den Berg” dient als een schitterende inleiding voor deze hele wandeling uit een Artikel in het Eindhovens Dagblad, 14 november 2005, in de reeks "Ed van de Kerkhof, op maandag"
http://www.hansvandenheuvel.nl/public_html/html/berg.htm

Deze heide was ontgonnen tussen 1922 en 1927. Het is interessant om te lezen hoe de Sonse boeren dachten over Willem van den Berg, die met zijn zonen ging ploegen… “Die van Son keken hoofdschuddend toe toen de kwartiermakers met paard en kar de hei inreden. “Die gaon d’r mî de kruiwagen weer uit”, voorspelden ze elkaar. Want die hei, dat was niks, en zeker niet met die zandverstuivingen. Dat bestond niet dat daar óóit iets op zou groeien. Ze vertellen nou nog in Son dat toen d’r nog de tramlijn naar Rooij liep d’r een metershoge schutting gebouwd moest worden vanwege dat zand dat daar almaar over die hei heen stoof. En dat het bos tussen Son en Best is aangeplant vanwege dat rondstuivende zand. Dat was in de tijd dat ze er ’t kanaal aan ’t graven waren. ’t Zou dicht gewaaid hebben, hadden ze er dat bos niet neergezet. En daar dachten die lui op te gaan boeren? Nee, nee, hun wisten wel beter.”


Routebeschrijving

Een GPS wandeling van 19 km bij Best.
Lengte: 14 km met afgeleide tracks naar 19, 12, en 12 km.
De dreven op deze wandeling zijn voor de wandelaar goed begaanbaar, niet modderig of nat. Er is ook veel verharde weg. In het bos gaat het ook goed. Alleen de toegang tot het waterwingebied kan per scootmobiel een probleem opleveren; dat wordt over de verharde (hoofd)weg verder door links. Honden in het bos aan de lijn.
Er zijn onderweg slechts enkele bankjes, hoofdzakelijk rond het ven en in het bos
Starten op andere locaties kan goed. Er zijn enkele parkeerplaatsen langs de Sonse weg.
Alle routes kunnen in omgekeerde richting worden gevolgd.
Van deze wandeling is zowel een Track als een WPT-Route beschikbaar.

  De kenmerken
  startpunt Son
  positie Noord-Brabant, Nederland. Co√∂rdinaten: N51.527485 E5.433718
  afstanden 19.0 km, 14 km, 12 km, 12 km,
  type Akker/Bos/Open landschap
  begaanbaarheid Erg drassig
  scootmobiel Nee
  honden Aangelijnd
  horeca Bij sportvelden
  Datum wandeling 13-09-2010

  Langere beschrijving
 

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSSTART N51 32.004 E5 28.355
Er zijn enkele parkeerplaatsen langs de Sonse weg…

Oke, een alternatief, maar omdat we halverwege op het terras bij het museum willen lunchen rijden we verder naar de Ockhuizenweg. Maar de Airborneweg is ook een sprekend alternatief.

We moeten de auto echter wel langs de weg plaatsen, maar op deze zondag vinden we een plaatsje op een niet erg actief industrieplekje.

Al snel lopen we midden tussen de akkers door.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSSonse Heide N51 31.977 E5 27.697
Boerderijen met rooi pannen. Dat zijn nog steeds de originele ontginningsboerderijen – vóór een woonhuis, daarachter de koestal en achterin de varkenshokken en hooi en stro op de hoge schelft, de zolder boven die stallen.

Wat mooi om te zien dat het nu goed boeren is op deze grond. Ja, kunstmest doet wonderen. En gewone drijfmest ook – tegenwoordig rechtstreeks in de grond geïnjecteerd. Dan ruik je het niet meer, nou ja, in elk geval wel wat minder.

Eerst begonnen ze hier met gras. Zowat het enigste wat groeide op die schrale grond. Daarom was ’t ook onkruidvrij, zeiden ze. De wortels hoefden ook niet diep de grond in, want daar zat toch niks.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPS En zelfs nu zien we dat de grond nog steeds goed is voor tuinaanplant. Die boerderijen hier zijn nie veel veranderd. Ja, er zijn grote stallen bijgekomen, soms wel twee hoog. We horen dat de varkens in Nederland mooier wonen dan 90 % van de mensen op de wereld.

Maar onder dieë zwarte grond zit geel zand. Ook dat is geld en dus wordt het als bouwmateriaal gebruikt en als basis voor de ondergrond van wegen en opritten.

Een laag wordt afgegraven en de vettere bovengrond wordt weer teruggeplaatst.
Er valt van alles te vertellen over dieë zandgrond.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSLandingsterrein Market Garden N51 31.659 E5 26.595
We zien de vlakte. Een ideale landingsplek voor parachutisten. Als onderdeel van de Operatie Market Garden landde hier in 1944 de 101 Airborne Division met bijna 35 000 man! ’t Moet zwart gezien hebben van de parachutisten.

Om Nederland te bevrijden van de Duitse bezetting moest de Rijn en de Maas worden overgestoken. Dan zijn bruggen van essentieel belang. Vooral de brug over de Rijn bij Arnhem. Daarop werd ingezet. Vanuit België moesten de troepen snel naar het noorden optrekken, in een corridor dwars door Brabant. En ook daar zijn de bruggen over de kanalen belangrijk. Dus werden parachutisten gedropt ten noorden van het Wilhelminakanaal om de bruggen bij Best en Son in handen te krijgen.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSEn hier op deze ontgonnen hei konden ze landen op 17 september 1944. Een deel verjoeg naar het zuiden de Duitsers, een ander deel trok naar het noorden om de bruggen over de Dommel in handen te krijgen, en nog verder noordelijk bij Veghel de bruggen over de Zuid-Willemsvaart en de Maas.

Helaas bliezen de Duitsers de brug bij Best op en moest er een Baileybrug worden gebouwd. En dat vertraagde de opmars. Maar vijf van de zes bruggen werden door 101st veroverd.

Met zweefvliegtuigen voerde men jeeps en materieel aan. En vandaag rijden er weer Jeeps. Denk even terug aan die moedige jongens van toen…. Ge kunt er meer, veel meer over zien en horen in het Museum Bevrijdende Vleugels. We gaan straks even kijken.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSDan vervolgen we over het open terrein. De kievit duikelt in een vlucht om een kraai te verdrijven. Er zijn hier vele kieviten en vogels.

Maar we zien in de verte ook het vliegen met modelvliegtuigen. En op niet al te grote hoogte passeren er passagiersvliegtuigen.

En de boer, hij zaait voort. In de zomer en najaar zal de maïs een deel van het grandioze uitzicht belemmeren.

Aanvliegroute Eindhoven Airport N51 31.568 E5 27.614
Bijna niet voor te stellen, dat ze hier met duizenden, echt duizenden uit de lucht sprongen. Nu zien we de Boeings 737 van Wizzair, Transavia en Ryanair – was het ook niet een Ryan, van de film “A Bridge too Far” ?

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSZe vliegen allemaal precies dezelfde route. We zitten onder de aanvliegroute van Eindhoven Airport, koers 217°.

Die vliegtuigen volgen een Instrument Landing Systeem, waarbij aangegeven wordt of het vliegtuig links of rechts van de aanvliegroute vliegt en boven, op of onder de dalingsbaan. Op 2000’ hoogte gaat het landingsgestel uit. We zien de vliegtuigen hier vliegen op 1800’ (600m) boven de akkers en op 1300’ (450m) boven het terras.

Op N51°31.6' E005°27.6' langs de weg staat de Outer Marker, precies 4 NM te gaan tot de landing.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSAls we op de Prinsenhoef zijn kunnen we de route met 5 km verlengen tot 19 km. We hebben dat nu niet zelf gelopen. Het open landschap gaat daar over in lanen met ruisende populieren. Het sluit aan op de Scheeken. Dat uur extra maakt het eerste traject tot de pauze erg lang. Daarom adviseren we om hier op de Hoogstraat of de Nieuwenhuizen te starten voor de 19km. N51 32.075 E5 26.439

Wij gaan door het waterwingebied richting het museumpark Bevrijdende Vleugels. Vanwege de heropening van het museum rijden hier vandaag enkele jeeps rond met bezoekers. Een extra versterking van het bevrijdingsbeeld.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSMuseumpark Bevrijdende Vleugels N51 31.053 E5 26.402
Het museum richt zich vooral op de bevrijding van Zuid Nederland tijdens de tweede Wereldoorlog. Maar ook geeft het informatie over de achtergrond en de aanleiding tot deze oorlog. Dia’s, foto’s en uitgebreide documentatie tonen de ervaring van de bezetting en onderdrukking. In de hallen zien we veel diorama’s en originele verzamelingen uit die periode. Ook Wheels is met militaire voertuigen aanwezig.

Vliegtuigen, tanks en andere pantservoertuigen en geschut. Ervaren gidsen vertellen er enthousiast over. Het museum speelt in op de kennisoverdracht op de jeugd, zodat het leed en verdriet niet vergeten zal worden.

Als u alles wilt bekijken, zult u toch twee tot drie uur nodig te hebben.

Joe Mann Paviljoen N51 30.751 E5 25.939
Door het bos wandelen we langs het vroegere Mob-complex, waar we na het oversteken van de drukke weg – voorzichtig! - in het Paviljoen Joe Mann genieten van de lunch en een drankje. De sfeer is gezellig.

Joe Mann Paviljoen, Joe Mannweg 4 5681 PT Best, Tel. 0499 372 032.
[email protected] Website in ontwikkeling.

Openingstijden: Zomer en winter: vanaf 10:00 uur tot 18:00 uur. Donderdags gesloten.


GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSDan moeten we verder. Nog anderhalf uur. We steken de weg over en komen langs een heideveldje en een zandverstuiving. Misschien hebben de Sonse boeren toch gelijk. Als dit niet bebost zou zijn, waaide het zand ons om de oren. Mooi is het wel. En dat weten veel bezoekers die hier rondwandelen. Het is er altijd druk.

Als we dan weer oversteken – bij een parkeerplaats – kruisen we de hoogspanningsleiding voor de tweede keer.

Hoogspanningsmasten N51 30.955 E5 26.730
Worden beheerd door TenneT. De hoge dubbele masten zijn deel van de hoofdring van Nederland. De spanning op de kabels is 380 000V. De hoogspanningsleidingen worden gebruikt voor het transport van grote hoeveelheden elektrische energie over relatief grote afstanden. In onderstations wordt de spanning getransformeerd naar een lagere waarde. Dit gebeurt door transformatoren.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSOmdat de opgewekte stroom van de centrales 3-fasig is, is het aantal draadbundels op een hoogspanningsmast een veelvoud hiervan (meestal 6 of 9). Een draadbundel voor een enkele fase bestaat vaak weer uit 2, 3 of 4 draden van aluminium met een stalen kern die door flexibele afstandhouders op een afstand van zo'n 40 centimeter gehouden worden. De draad zelf is 3 tot 4 centimeter dik.

De isolatorkettingen bestaan vaak uit losse schotels van porselein of glas. De lengte van de kettingen varieert met de gebruikte spanning, voor 50 kV zijn maar een paar schotels nodig, voor 380 kV enige tientallen en zijn de kettingen ook meters lang. Met enige ervaring is zo op afstand al te zien welke spanning er gebruikt wordt. Extra draden boven op de masten dienen als bliksemafleider.

Het voordeel van energietransport onder hoogspanning is een hogere transportcapaciteit en een lager transportverlies. Bij het transport van eenzelfde vermogen is bij een 10 keer zo hoge spanning de stroom 10 keer zo laag, waardoor de kabels dunner kunnen zijn of waardoor bij gelijke kabeldikte de verliezen in het net 100 keer zo laag zijn.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSDan volgt er een parel in deze wandeling. Zomaar, in de hei tussen de zandheuvels ligt een waterpartij te schitteren. De bomen weerspiegelen in het gladde water.

Een hond speelt met een stok. Zondagslopers genieten van de zon op een bankje. Wandelaars zoeken de hardere paden op. Het is door de droogte van afgelopen weken erg rul geworden. Dit is mooi.

Autosnelweg A50 N51 31.799 E5 28.372
De snelweg A50 tussen Eindhoven en Emmeloord is 151 km lang. Voorheen liep de snelweg door tot Joure, en was daarmee de langste snelweg in Nederland. Het deel tussen Emmeloord en Joure is nu deel van de A6; nog slechts de hectometerpaaltjes herinneren daaraan.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSHet traject Eindhoven – Oss, wat we hier zien, is pas in 2006 geopend. De weg is de eerste snelweg van volledig doorgaand gewapend beton, dus zonder naden, met daarop twee lagen open asfalt voor de geluidsdemping.

Beton zet uit en krimpt onder sterke temperatuurswisselingen. Daarom had men vroeger naden tussen de betonplaten, om dat op te vangen. Die krachten zijn er nu nog, maar die vangt men op door in de lengterichting staven betonstaal aan te brengen en de beton op een bitumenlaag te plaatsen. Daardoor scheurt de beton niet.

Dan, als we uit het bos komen en doorlopen tot aan de verharde weg, kunnen we links op 150 m afstand het eerder vermelde radiobaken, de Outer Marker van Eindhoven Airport zien staan. Wij vervolgen rechts, gaan even omhoog langs de A50, om beneden weer uit te komen bij de parkeerplaats.

Startpunt
A940 14km Best Nieuwe Heide 340° N N51 32.004 E5 28.355
A941 19km Best Nieuwe Heide Vleut 252° W N51 32.075 E5 26.439
A942 12km Best 340° N N51 32.004 E5 28.355
A943 12km Vleutsche kampen 252° W N51 32.075 E5 26.439

POI’s

  • Sonse Heide N51 31.977 E5 27.69
  • Landingsterrein Market Garden N51 31.659 E5 26.595
  • Aanvliegroute Eindhoven Airport N51 31.568 E5 27.614
  • Museumpark Bevrijdende Vleugels N51 31.053 E5 26.402
  • Hoogspanningsmasten N51 30.955 E5 26.730
  • Autosnelweg A50 N51 31.799 E5 28.372

 
 

Helaas zijn er nog geen reacties beschikbaar. We willen u van harte uitnodigen om een reactie te plaatsen. Klik op de blauwe knop "Toevoegen" om een nieuwe reactie te plaatsen.