In de Morvan

De Morvan, van het Keltische Mar (zwart) en Vand (gebergte), is een bergachtig gebied in Frankrijk. Het ligt in Bourgondië, verdeeld over vier departementen: Yonne, Nièvre, Côte-d'Or en Saône-et-Loire. Het is het gebergte dat het dichtst bij Parijs ligt. Sinds 1970 heeft het status als regionaal natuurpark.

De Morvan is een middelgebergte, dat eigenlijk een uitloper is van het Centraal Massief. De steensoort die in de bodem het meeste voorkomt is graniet. De hoogste top is de Haut-Folin met een hoogte van 901 m, gevolgd door Mont Préneley met 855 m. Ook de Mont Beuvray, waarop de oude Keltische stad Bibracte wordt opgegraven, hoort met zijn 821 m tot de hoge toppen.

De Morvan kent van noord naar zuid vier gebieden: de Bas-Morvan, de Haut-Morvan Collinéen, de Haut-Morvan Montagnard en het licht golvende Land van Luzy. Vooral de Haut-Morvan is bedekt met veel dicht gemengd bos, met daartussen grote weide-gebieden.

In de Morvan zijn veel waterwerken, waaronder stuwmeren zoals het Lac de Saint-Agnan en het Lac des Settons. Er ontspringen enkele rivieren zoals de Yonne, de Arroux en de Cousin. Het regent er (Château-Chinon) gemiddeld 190 dagen per jaar en dat is afgezien van enkele meetstations in Bretagne meer dan enige andere Franse plaats waar gemeten wordt. Doordat industrie ontbreekt, is er nauwelijks luchtvervuiling en weinig lichtvervuiling.

Van origine is de Morvan een arm agrarisch gebied met weinig werkgelegenheid. In 2008 was de Nièvre, het departement waarin de Morvan voor een deel ligt, het gebied met de grootste ontvolking van Frankrijk. Winkels sluiten omdat er geen opvolging is. Een campagne probeert Nederlanders te verleiden om zich als middenstander te komen vestigen. Er zijn voorbeelden van Nederlandse winkeleigenaren, fysiotherapeuten, huisartsen, dierenartsen en mensen in het campingmanagement.

GPS vakantie Le Paroy 2017

GPSwalking.nlWe hebben de zomervakantie van 2017 doorgebracht in het zuiden van de Morvan in Frankrijk op camping Le Paroy.

Een camping die we van harte kunnen aanbevelen bij wandelaars, fietsers en mensen die van rust houden. De camping is niet geschikt voor gezinnen met jonge kinderen.

Op de website staat te lezen: In het zuiden van de Bourgogne, nog net binnen de grenzen van het Parc Régional du Morvan, ligt onze kleinschalige camping. In een heuvelachtige regio temidden van bossen, weilanden en meren. U komt op onze camping helemaal tot rust!

Voor wandelaars, fietsers en vissers een prachtig gebied met vele mogelijkheden.

Ook op cultureel gebied heeft de Bourgogne veel te bieden. Liefhebbers van de Bourgondische keuken en de wijnen uit deze streek komen uitgebreid aan hun trekken. Redenen te over om deze streek met een korter of langer verblijf te vereren!

Wij heten u van harte welkom op onze kleine en rustige camping!"

Waar ligt het?

Web: www.campingleparoy.com
E-mail: [email protected]

Link naar Google maps

We hebben een aantal GPS wandelingen gelopen en een foto sfeerverslag gemaakt.

Wandelingen gelopen vanaf camping Le Paroy:

• Le Paroy 4 km
  • Uchon 12 km

Zomervakantie 2017

GPSwalking.nlOp een late zondagmiddag komen we aangereden. Op Google Earth lijkt de camping vrij open te zijn. Dus vroegen we ons af of we voldoende schaduw zouden hebben op zonnige dagen. Maar dat valt ter plaatse erg mee. Het is erg groen, er staan genoeg bomen en struiken en ook in de omgeving is het prachtig groen.

De tafels bij de receptie staan al uitnodigend klaar en gedurende onze vakantie hebben we verschillende malen gebruik gemaakt van het gezellige terras. We worden verwelkomt door Gérard en Didi Broekman en krijgen onze ruime plaats toegewezen. Dat komt goed uit want een paar uur later arriveren onze kinderen met een tweetal kleine tentjes. De auto's zetten we op de centrale parkeerplaats. Dan zitten we niet de hele dag tegen al dat blik te kijken.

GPSwalking.nlRuime plaatsen, sommige met een gigantisch uitzicht. Mooie groene afscheidingen en vaak een boom om in de schaduw te kunnen gaan zitten. Die boom op onze plaats kwam zeker van pas, want het kan lekker warm zijn in deze omgeving.

Aan de andere kant hebben we ook een aantal frisse avonden en nachten meegemaakt. Doorgaans geen probleem als je in het bezit van een caravan bent.

Over het weer waren we in het algemeen goed te spreken. Voldoende zon, soms een buitje en op de frissere dagen is het heerlijk wandelen. En wandelen kun je hier prima. Direct vanaf de camping. Bij de receptie liggen een aantal uitgewerkte routes voor u klaar. En als u zelf op pad wilt ligt er ook een topografische kaart bij de receptie. En anders vraag je Gérard om advies.

GPSwalking.nl

Bij de receptie ligt voldoende materiaal om een ruime vakantie van 3 weken te vullen. We hebben een leesdag afgewisseld met een wandeling en vervolgens een stadje of een brocante. Zo vliegt de tijd voorbij.

Elke morgen kwamen we toch bij de receptie om een Pain te halen en dan is het leuk om even in de foldertjes of de 3 mappen met suggesties te snuffelen.

En vaak hebben mede-campeerders ook goede tips. We hebben daarvan regelmatig gebruik van gemaakt.

Eigenlijk hadden we tijd te kort om alles te bekijken. Geeft niet zei Gérard: "dan komen jullie gewoon nog een keertje terug". En dat is inderdaad een overweging waard.

GPSwalking.nlIn de fotoserie kun je ook zien dat je hier kunt genieten van schitterende zonsondergangen.

Voor groente en fruit gingnen we vaak naar het zeer plaatselijke groentewinkeltje. Didi heeft een eigen moestuin en een kas. Ideaal voor het verkrijgen van verse groenten.

De camping heeft 25 ruime kampeerplaatsen en een nieuw sanitairgebouw met een aparte gehandicaptenunit (tevens babywasruimte). Er staat een wasmachine ter beschikking voor de campinggasten. Elke dag werd alles grondig schoongemaakt.

GPSwalking.nlBijna elke avond konden we aanschuiven voor een lekkere maaltijd. U begrijpt dat ons vakantiebudget daar niet op berekend was.

Op de vrijdagavonden was er een "aanschuiftafel". Lekker aanschuiven aan één lange tafel en gezellig kletsen met de andere campeerders en intussen genieten van een heerlijke drie-gangen menu en natuurlijk een Frans wijntje. Deze avonden hadden onze voorkeur, voornamelijk vanwege het contact met andere campeerders.

Zo hebben we buiten en binnen gezeten en het was altijd gezellig.

GPSwalking.nlEn het is natuurlijk handig dat je niet elke avond hoeft te koken. Aan aan de andere kant is BBQ-en ook een leuke bezigheid.

Le Paroy ligt in het dorpje La Tagnière waar een kleine winkel is die niet altijd geopend is. Daarom reden wij altijd door naar de Etang sur Arroux waar een goede supermarkt en een benzine station was.

De weg er naar toe gaat over smalle bochtige weggetjes. Erg leuk om over te rijden. Zeker als je navigatie zandpaden ook niet uit de weg gaat.

GPSwalking.nlEn zoals gezegd, regelmatig lieten ons de maaltijden van Gérard lekker smaken.

Samengevat zegt de website van de camping: "Tijdens het hoogseizoen is er dagelijks versbrood te verkrijgen.

Tevens verkopen wij zelf-geteelde groenten uit de moestuin en scharreleieren van onze eigen kippen.

Heeft u geen zin om zelf te koken? Wij verzorgen in juni, juli en augustus meerdere keren per week maaltijden (Table d’Hotes : één menu, vooraf reserveren).

Daarnaast zijn er diverse eetgelegenheden in de directe omgeving."

GPSwalking.nlEn we hadden het geluk dat tijdens ons verblijf de finale EK Dames 2017 werd gespeeld. Dus ging iedereen eens goed zitten om de Oranje dames Europees kampioen te zien worden.

Gezellig om zo met z'n allen te kijken, te juichen en vervolgens allemaal aan tafel te gaan voor het avondeten.

We hebben deze vakantie niet hoeven te klagen.

Wat betreft het wandelen meld de camping website: "Vanaf de camping kunt u beginnen met uw wandeling. Er zijn meerdere wandelingen uitgezet : voor elk wat wils, van 3,5 km tot 30 km.

GPSwalking.nlAlle wandelingen gaan door een mooi heuvellandschap met schitterende vergezichten en hebben een mooie afwisseling tussen verharde en onverharde paden en weggetjes."

We zijn verschillende wandelingen direct van de camping gestart. Een mooie glooiende en rustige omgeving met toch regelmatig een pittig klimmetje en fraai uitzicht.

We konden doorgaans op pad met één van de routes die bij de receptie op ons lagen te wachten. De langste was ruim 20 km en de kortste 4 km. Voor elk wat wils. En dagelijks zag je mede-campeerder op pad gaan, de meeste met een kaart in de hand, een enkeling met een GPS.

Maar naast wandelen is het ook leuk om de verdere omgeving eens te verkennen. Hieronder staan een aantal bezienswaardigheden waar wij naar toe zijn geweest.

GPSwalking.nlWe namen een kijkje in Chateau Digoine. Zie de website van het kasteel.

Zoals elk jaar opent het Kasteel van Digoine haar deuren voor voor een nieuw seizoen. Wij nodigen u uit om de geschiedenis van het kasteel en zijn collecties te ontdekken tijdens een rondleiding.

Dit jaar zijn het park en de Franse tuinen gerestaureerd. U kunt onder andere genieten van een rozentuin met meer dan 2000 oude rozen. De rondleiding gaat door het kasteel en buiten langs de kas, de rozentuin, moestuin, boomgaard, de Engels tuin en de grot naast de grote vijver.

GPSwalking.nlOok namen we een kijkje in Ville de Digoin nadat we getipt waren door een buur op de camping. In een half uurtje rijden waren we in het erg rustige stadje.

Een korte beschrijving vonden we op de volgende website: www.lekkerwegnaarfrankrijk.nl.

"Digoin in de Zuidelijke Bourgogne wordt bijna helemaal omsloten door rivieren en kanalen. Het is een echt knooppunt van waterwegen. Het Canal du Centre verbindt de Saône met de Loire.

In Digoin steekt het Canal du Centre de Loire over. Bootjes worden opgestuwd in de sluizen en ‘uitgespuwd’ in het aquaduct uit 1838. Het ObservaLoire biedt een mooi uitzicht op dit aquaduct dat met 11 bogen en een totale lengte van 243 meter de Loire overspant."

GPSwalking.nlEn wat dacht u van een brocante in Toulon-Sur-Arroux. Heerlijk rondsnuffelen in één van de vele kraampjes die in dit dorpje waren uitgestald. Op een dergelijk brocante vind je weer andere dingen dan op de rommelmarkten in Nederland.

Helaas waren de mooie oude auto's niet te koop. Maar ze doen het altijd goed op de foto.

In ruim 2 uur hebben we alles bekeken en zijn we met een oranje shirt naar huis gegaan. Die kwam weer van pas bij de finale van de dames EK dezelfde avond.

En natuurlijk moet u een bezoekje brengen aan Bribracte. Lees meer op Wikipedia.

GPSwalking.nl"Bibracte was de naam van een Gallische vestingstad (oppidum), geïdentificeerd met het huidige Mont Beuvray in de Franse bergstreek Morvan.

De naam Bibracte betekent mogelijk dubbel versterkt. Bibracte, gesticht op een van de toppen van de Haut-Morvan, was de hoofdstad van de machtige stam der Haedui. Het uitgestrekte oppidum werd vermoedelijk in de eerste helft van de 2e eeuw v.Chr. gebouwd, achter een dubbele rij versterkingen (een zogenaamde murus Gallicus) uit hout, steen en aarde.

Van de 200 ha ommuurde ruimte waren er slechts 40 ha bebouwd. De resterende ruimte bood de gehele boerenbevolking uit de omgeving de mogelijkheid zich achter de wallen terug te trekken als er gevaar dreigde. In de woningen (met door houten palen gestutte aarden muren) woonden mogelijk 10.000 mensen.

GPSwalking.nlBij het begin van onze tijdrekening werd Bibracte geleidelijk verlaten door zijn inwoners, die zich in steeds grotere aantallen vestigden in de nieuwe, door keizer Augustus gestichte stad Augustodonum (het huidige Autun).

Maar ook nadat het oppidum door zijn inwoners verlaten was, werd er nog handel gedreven op de Mont Beuvray: tot in de 20e eeuw werden er op de eerste woensdag in mei jaarmarkten gehouden.

De wetenschappelijke opgravingen op de Mont Beuvray begonnen midden 19e eeuw en werden in 1907 stopgezet. Vanaf 1984 werden ze echter hervat, op initiatief van de Franse president François Mitterrand, die uit de Morvan afkomstig was. Het oude stratennetwerk wordt geleidelijk hersteld, een gedeelte van de oude wallen is gerestaureerd."

GPSwalking.nlEn natuurlijk kan een bezoekje aan het plaatsje Autun ook niet ontbreken. Op de camping vonden we een folder met 2 rondwandelingen die we gecombineerd hebben. Eerst de oude werken en daarna een bezoekje aan het centrum de kathedraal.

"Autun dankt zijn naam aan de Romeinse princeps Augustus, die rond het begin van onze jaartelling op de plek van het huidige Autun de stad Augustodunum stichtte. Hij wilde in Gallië een stad stichten die de macht van Rome zou uitdrukken.

Daarom kreeg Autun enkele indrukwekkende gebouwen; van sommige zijn nog de overblijfselen te zien. Autun werd gesticht aan de weg tussen Marseille en de Kanaalkust, ofwel tussen Lyon en Boulogne, die zowel voor de handel als in strategisch opzicht belangrijk was.

GPSwalking.nlIn de middeleeuwen kende Autun opnieuw een bloeiperiode. Het werd een religieus centrum en kreeg een kathedraal."

Het opvallendste gebouw in de stad is de kathedraal Saint-Lazare, waarvan de bouw begon in de 12e eeuw. Het timpaan van het hoofdportaal wordt beschouwd als een van de meesterwerken van romaanse beeldhouwkunst. Het stelt het Laatste Oordeel voor. De beeldhouwer, Gijzelbert (Gislebertus), heeft zijn naam aangebracht onder de voeten van Christus.

Uit de Romeinse periode bleven enkele stadspoorten en een Romeins theater bewaard. Ook is er net buiten de stad een ruïne van een Romeinse tempel (Temple de Janus). In het oude theater wordt elk jaar een historisch klank-en-lichtspel opgevoerd. Een ander opvallend Romeins bouwwerk net buiten de stad is de Pyramide de Couhard, een sterk geerodeerde piramide uit de 1e eeuw."

GPSwalking.nlEn heel speciaal is de Temple des Bouddhas die op 8 km van de camping ligt. Zeker een bezoekje waard. Je kunt een rondleiding nemen, maar het was niet duidelijk of ze ook een Engelstalige gids hebben. Maar je kunt op de eerste verdieping ook zelf rondkijken. Je krijgt dan een a4-tje met informatie in het Nederlands.

"De Boeddhistische tempel Dashang Kagyu Ling ligt op ruim 8 km van camping Le Paroy en lopend, per fiets of auto te bereiken. De tempel is het centrum van het Boeddisme in Frankrijk. De naam Dashang Kayyu Ling betekent "de gelukkige tuin waar de geest gekoppeld wordt aan de Dashang Kagyu leerschool".

De tempel is gebouwd naar het voorbeeld van de eerste tempels (Samye) die in Tibet gebouwd zijn. De tempel bestaat uit drie lagen welke het lichaam, het woord en de geest symboliseren van alle boeddha’s.

GPSwalking.nlDe tempel is in 1989 ingewijd. De gemeenschap van Dashnag Kagyu Ling is officieel in 1995 erkend door de Franse staat. Ze is opgericht in 1974 door de Tibetaanse meester Kalou Rinpoché."

En terug op de camping kun je regelmatig genieten van een heerlijke avond met prachtige zonsondergangen.

Zo hadden we een heerlijk vakantie en kunnen we deze camping en de omgeving van harte aanbevelen.