Meerhoven - Eindhoven

Korte beschrijving

Groen in een nieuwe waterrijke omgeving met een geweldige historie. Nooit eerder hebben we in een zo moderne omgeving met een zo korte, totaal ontmantelde geschiedenis te maken gehad. Superboeiend wat zich hier in een tijdspanne van 100 jaar heeft afgespeeld. De ontwikkeling van het allereerste begin van de luchtvaart, overmatige bombardementen tijdens de oorlog, de opkomst van de straaljagers van de luchtmacht en de verplaatsing naar massaal burgerluchtvaartverkeer enkele kilometers verderop. Daarna volgde volledige ontmanteling van het luchtvaarttraject tot de opbouw naar een moderne woonwijk met veel groen, veel water en alom ingericht tot leefgenot van de toekomstige bewoners.

Wauw! Wat een omschakeling.

Door de kaarten van vroeger en nu over elkaar heen te leggen krijgen we een beeld van toen en nu. We wandelen zoveel mogelijk over groene paden, oude lanen en uitzichtpunten. Hier en daar verwijzen we naar wat er eens was. Soms raken we direct aan het verleden als we in de voormalige verkeerstoren lunchen of als we door de oude hangaar lopen. Op andere punten vertellen we dat we daar gelopen hebben tussen de straaljagers. We zien de poortwachters van weleer. Hier heb ik kunnen zweefvliegen.

De twee routes van elk zes kilometer zijn erg verschillend, maar hebben een thema gemeen: de groene paden door open terrein, door lanen, langs waterpartijen en de golfbaan. En een superlekkere gezellige stop op Echt Welschap.

Heel veel plezier toegewenst. Fijne wandeling.


Kenmerken
Startpunt: Eindhoven: Sliffertsestraat 12
Startlocatie: Noord-Brabant , Nederland
Coördinaten N51.441000 E5.420000
Afstanden: 12 km
Type: Cultuur, Park, Stad
Begaanbaar: Goed
Rolstoel: Niet toegankelijk
Honden: Aangelijnd
Horeca: Halverwege
Gelopen op: 22-06-2019

Route informatie

Een GPS wandeling van 12 km tussen Eindhoven en Meerveldhoven.
De paden op deze wandeling zijn goed begaanbaar.
Van deze wandeling is zowel een Track als een WPT-Route beschikbaar.
Halverwege is er een horecagelegenheid.



Langere beschrijving

GPSwalking.nlSTART/FINISH/PARKEREN N51 26.486 E5 25.197
We starten op de Parkeerplaats aan de Sliffertsestraat 12 in Eindhoven. Van daaruit gaan we richting noord tot aan de voormalige Hoofdpoort van de oude Luchtmachtbasis.

Bij de hoofdpoort stond niet alleen bewaking van de vliegbasis, maar stonden ook de zogenaamde poortwachters. Dat zijn twee op de basis gestationeerde vliegtuigen die - eenmaal buiten dienst – bij de ingang staan opgesteld. We zullen deze poortwachters later zien bij de huidige toegang tot de vliegbasis.

Eenmaal ‘door de poort’ volgen we de klinkerweg met Duitse bestrating, dubbele rijen klinkers.

GPSwalking.nlSliffert N51 26.514 E5 25.278
Sliffert is een buurtschap in de gemeente Eindhoven. T/m 1919 gemeente Strijp.

De buurtschap Sliffert heeft geen plaatsnaamborden, en ook geen gelijkluidende straatnaam zodat je ter plekke nergens aan kunt zien dat en wanneer je de buurtschap binnenkomt en weer verlaat.

De buurtschap Sliffert ligt rond de Sliffertsestraat. In 1840 omvat buurtschap Sliffert 6 huizen met 58 inwoners. Tegenwoordig omvat de buurt nog altijd (of wederom) een handvol huizen, met ca. 15 inwoners.

Ontstaan vliegveld Eindhoven N51 26.669 E5 25.034
We gaan even in op de ontwikkeling van het voormalig vliegveld. De eerste plannen voor de aanleg van een vliegveld bij Eindhoven werden gemaakt in 1921.

GPSwalking.nlHet idee van een luchthaven kwam van het bestuur van de luchtvaarttentoonstelling in Amsterdam. Zij hadden zich ten doel gesteld de luchtvaart te promoten in de belangrijkste steden in Nederland, waaronder Eindhoven.

Hun plan werd van tafel geveegd, maar enkele jaren later nam de Eindhovense gemeenteraad zelf het initiatief met een adviseur van de KLM. Het duurde tot 1932 voor het vliegveld er daadwerkelijk kwam. Oorspronkelijk een groot rechthoekig grasveld.

Op 10 september 1932 werd het 32 hectare grote vliegveld geopend. In 1934 werden de eerste lijndiensten gerealiseerd door de KLM naar Twente, Brussel en Rotterdam. Zie https://www.airport-eindhoven.com

GPSwalking.nlTweede Wereldoorlog N51 26.656 E5 24.841
In april 1939 vorderde de militaire overheid het vliegveld als onderdeel van de mobilisatie. 2 dagen nadat Duitsland Nederland binnenviel, werd Eindhoven en ook vliegveld Welschap bezet. De naam van het vliegveld veranderde in Fliegerhorst Eindhoven.

De Duitsers begonnen bijna direct met de uitbreiding van het vliegveld en legden drie verharde startbanen, 130 opstelplaatsen en 53 grote hangars. Om het vliegveld heen werd een aantal bunkers gebouwd, soms gecamoufleerd als huizen.

In 1942 werd een kampement gebouwd voor de legering van Duitse militairen. Ook kreeg het vliegveld een eigen spooraansluiting vanaf station Aalst-Waalre. Op 18 september 1944 bevrijdden Amerikaanse paratroepen van 101 Airborne Division Eindhoven tijdens operatie Market Garden. De volgende dag werd op vliegveld Welschap de Nederlandse vlag gehesen. De Britse airfield repair unit werd ingezet om de in totaal 1.650 bomkraters dicht te gooien.

Zie https://www.airport-eindhoven.com en https://nimh-beeldbank.defensie.nl

GPSwalking.nlBurgerluchtvaart N51 26.629 E5 24.700
De Koninklijke Luchtmacht was sinds 1952 gehuisvest op Vliegbasis Eindhoven. Vanaf dat jaar maakte ook de burgerluchtvaart gebruik van de diensten van Vliegbasis Eindhoven.

Bedrijven als Philips' vliegbedrijf Philair en KLM gebruikten de start- en landingsbaan en de diensten van de verkeersleiding, brandweer en geneeskundige dienst. In september 1984 opende Eindhoven Airport op het burgerdeel van Vliegbasis Eindhoven een aparte aankomst- en vertrekhal.

We komen nu in het centrum van Meerhoven. Meerhoven is de nieuwste wijk van Eindhoven, overgenomen van Veldhoven en is nog helemaal in ontwikkeling. Hier taxieden de vliegtuigen. Na de pauze zullen we er meer van zien. We kijken even globaal naar de wijken. Deze liggen rond het centrale park. Om de leefbaarheid te vergroten zijn veel groen en waterpartijen aangelegd.

GPSwalking.nlMeerhoven N51 26.611 E5 24.605
Meerhoven is de nieuwste grote stadsuitbreiding van Eindhoven. De aanbouw van Meerhoven startte in 1997, de eerste huizen zijn opgeleverd in 1999. Het ligt ten westen van Eindhoven en ten noordoosten van Veldhoven en behoort tot het stadsdeel Strijp.

Op 1 januari 2013 telde Meerhoven 9.788 bewoners. Zodra de wijk gereed is, zal deze ongeveer 12.000 inwoners tellen.

Met Meerhoven wordt in de volksmond vaak alleen het woongebied aangeduid, te weten de buurten Bosrijk, Grasrijk, Meerrijk, Waterrijk en Zandrijk. Meerhoven wordt officieel echter, naast de woongebieden, gevormd uit de industriegebieden Flight Forum en Park Forum, Nimbus, Land Forum en Trade Forum.

GPSwalking.nlOok Eindhoven Airport behoort tot Meerhoven, net als het gebied BeA2 en het Meerbos, met onder meer golfbaan Welschap.

Het woongebied van Meerhoven heeft een HOV busverbinding met de stad en Eindhoven Airport.

Het grootste gedeelte van Meerhoven is gesitueerd op het terrein van het voormalige Pantser Infanterie Rij- en Opleidingscentrum (PIROC), een militaire rijschool en op de oude Duitse basis, vooral rond het terrein waar het latere 315 squadron gestationeerd was.

Voordat het bouwplan Meerhoven uitgevoerd kon worden werd gedegen onderzoek gedaan naar eventuele explosieven die na de Tweede Wereldoorlog in het gebied konden zijn achtergebleven.

GPSwalking.nlVerleggen van de startbaan N51 26.608 E5 24.219
De bevolking van Eindhoven ondervond veel last van het geluid van de jachtvliegtuigen. Om aan de bezwaren tegemoet te komen, is de startbaan van richting veranderd. Zo konden vertrekkende vliegtuigen het centrum van Eindhoven vermijden. De werkzaamheden waren in 1984 klaar. Naar ik heb horen zeggen is Frits Philips de eerste die – zonder officiële toestemming – op de nieuwe baan is geland.

Iedere buurt of -rijk in Meerhoven heeft haar specifieke stedebouwkundige kenmerken. Het park Meerland vormt het groene hart van Meerhoven. Het park won in 2011 de Dirk Roosenburg jury- én publieksprijs en wordt positief beoordeeld vanwege de enorme omvang, het verbindende karakter en de ontmoetingsplek die het de bewoners biedt.

GPSwalking.nlMeerlandpark N51 26.606 E5 24.157
Dit park is ontworpen als een Engels landschapspark en ligt in het hart van Meerhoven. Het is een openbaar park van ongeveer 66 ha en aangelegd in 2006. In 2011 ontvaing het park Meerland de “Dirk Roosenburg” prijs, een prijs voor ruimtelijke kwaliteit en architectuur.

Het water is een belangrijke attractie in het park. Het vijzelgemaal pompt ket water omhoog en zorgt hiermee voor de watercirculatie. Daarna vervolgt het water stroomafwaarts zijn weg door het park langs de verschillende kunstwerken.

De nieuwe beplanting sluit aan op het bestaand groen van het Kempisch landschap. Slingerende fiets- en voetpaden en fraai ontworpen bruggen leiden u langs de mooiste plekjes. Het park biedt recreatiemogelijkheden voor jong en oud. Er is voldoende zitgelegenheid om even uit te rusten en te genieten van de vergezichten op de 16 meter hoge heuvel.

GPSwalking.nlWe gaan even op en neer naar de uitkijkheuvel Parkhill N51 26.741 E5 23.839 . Hier lag de oorspronkelijke startbaan oost-west. Daar hebben we de mogelijkheid om naar de oude Poortwachters bij de huidige vliegbasis te kijken. European Air Transport Command, EATC N51 26.927 E5 23.617, duidt op de huidige functie van de vliegbasis. Vandaar ook dat er transportvliegtuigen (Duitse C-160 Transall en Fokker F27) bij staan.

De militaire basis werkt nog steeds samen met de burgerluchtvaart. Dat geldt niet alleen voor de verkeersleiding maar ook voor brandweer en andere logistieke diensten.

Vanaf de heuvel hebben we ook zicht op het industrieterrein dat onder Meerhoven valt.

GPSwalking.nlKomst Transportvliegtuigen N51 26.909 E5 23.717
Het 334 transportsquadron verhuisde in mei 1992 van Vliegbasis Soesterberg naar Eindhoven, samen met de F-27 Fokker Friendship.

Al snel besloot de luchtmacht de F-27-vloot te vervangen. De F-27's pasten niet langer bij het takenpakket van de Koninklijke Luchtmacht.

De Fokkers konden geen trans-Atlantische vluchten maken. Terwijl daar door de toename van het aantal oefeningen en uitzendingen steeds meer behoefte aan ontstond.

De laatste F-27 werd in 1996 vervangen. Een van de toestellen staat nog steeds bij de poort van de vliegbasis opgesteld.

GPSwalking.nlPark Forum N51 26.898 E5 24.071
Park Forum maakt deel uit van het plangbied ‘Meerhoven’ en bestaat uit drie afzonderlijke clusters (West, Zuid en Oost) met ieder zijn eigen doelgroep (overigens is Park Forum Oost in 2011 voor onbepaalde tijd ‘on hold’ gezet). Het cluster Park Forum West is een modern, gemengd bedrijventerrein met een (boven)regionale functie.

De uitgifte van Park Forum West vindt gefaseerd plaats. In de eerste fase (ca. 26 ha.) is de infrastructuur al aangelegd.

De uitgifte van de tweede fase (ca. 15 ha.) is na 2020 gepland. De infrastructuur – de wegen die aan de noordzijde de woonwijken van Meerhoven ontsluiten - kent een kruisingvrije wegenstructuur.

GPSwalking.nlVia Zandwijk verlaten we de bebouwig en steken we het Beatrix Kanaal over. Meteen zitten we in de pure natuur en langs het frisse groen van de golfbaan.

Beatrixkanaal N51 27.094 E5 24.626
Het Beatrixkanaal is een zijkanaal van 8,4 km lang dat het industrieterrein 'de Hurk' verbindt met het Wilhelminakanaal. Het is bevaarbaar voor schepen met een lengte tot 63 meter, een breedte tot 7,2 meter en een diepgang tot 1,90 meter.

De eerste werkzaamheden startten op 15 juli 1930. Het grootste deel van het kanaal was in 1933 al gereed maar vanwege geldgebrek werden de werkzaamheden gestaakt.

In 1937 kwamen in het kader van de werkverschaffing extra middelen vrij om het kanaal alsnog te voltooien. De opening zou aanvankelijk 1940 plaatsvinden door Prins Bernhard maar werd vertraagd, en na het uitbreken van de oorlog verhinderd toen ook vier bruggen opgeblazen werden.

GPSwalking.nlBegin augustus 1940 werd het kanaal na herstel van de schade alsnog zonder plichtplegingen in gebruik genomen.

In 1944 werden de bruggen tijdens de geallieerde opmars opnieuw opgeblazen en laten de Duitsers ook een aantal schepen zinken in het kanaal. Het Wilhelminakanaal en daarmee het Beatrixkanaal komen uiteindelijk zonder water te staan.

Pas in 1946 zijn herstelwerkzaamheden aan het kanaal voltooid en kan het kanaal weer opengesteld worden voor de scheepvaart.

Het kanaal bedient nu nog slechts enkele bedrijven op industrieterrein De Hurk.

Golfbaan Welschap N51 27.232 E5 24.566
Golfbaan Welschap ligt verscholen tussen de A2 en het Beatrixkanaal. Op het Landgoed kunt u genieten van een ontspannen rondje golf en tevens genieten van de prachtige natuur er omheen, ruim 50 hectare.

GPSwalking.nlHet gebied behoorde in het verleden tot landgoed 'de Wielewaal' wat later gebruikt werd door PSV als oefenaccommodatie. Dit laat zich nog steeds herkennen door de lange oude eikenlanen.

Nu is het een prachtige volwaardige 18 holes park- & bosbaan met een A-status. De basis voor de huidige golfbaan is in 1986 door de heer en mevrouw André & Annie Jeurissen gelegd en werd officieel geopend door Z.K.H. Prins Claus en Prins Friso.

[De latere uitbreiding in 1992 naar een volwaardige 18 holes golfbaan werd destijds officieel geopend door Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven].

De fraaie bosholes afwisselend met de glooiingen van ‘open holes’ en de mooie waterpartijen zorgen ervoor dat u even helemaal weg bent van het drukke bestaan.

Golfbaan Welschap heeft een openbaar karakter, iedereen die wil gaan leren golfen of al een ervaren speler is, is van harte welkom. Golfbaan Welschap mag absoluut gerekend worden tot één van de mooiste banen van de regio.

GPSwalking.nlHoewel de baan al in 1986 werd geopend, heeft men tot 1993 gewacht met het oprichten van een golfclub. De club heeft nu ongeveer 900 leden.

Pauze ‘Echt Welschap’ N51 26.748 E5 24.756
Zo komen we terug in Meerhoven en gaan rechtstreeks naar het voormalige Luchthavengebouw. Echt Welschap. We worden in alle vriendelijkheid ontvangen en bediend. De foto’s aan de wand geven de sfeer van weleer.

Ook het internationale alure zien we terug in de Japanse dames die hier thee drinken. Vrienden begroeten elkaar. Het menu is divers en mooi verzorgd.

Een waardig karakter, dat past bij deze wandeling. Zeker doen!

GPSwalking.nlLuchthavengebouw N51 26.742 E5 24.752
Het rijksmonument Luchthavengebouw uit 1935 van architect Dirk Roosenburg is een van de laatst overgebleven luchthavengbouwen in Nederland van voor 1940. In de dagen van weleer werd met regelmaat een vliegshow georganiseerd door de Noord-Brabantse Aeroclub, mede opgericht door Frits Philips.

De gegoede burgers van Eindhoven kwamen hier samen voor het vliegspectakel en een drankje. Eveneens vertrokken er diverse KLM-lijnvluchten vanaf de voormalige startbaan aan de voorzijde van het pand. Het gebouw droeg daarom op de voorgevel de naam “Luchthaven Eindhoven”. Op de achtergevel stond “Welschap”, verwijzend naar het toenmalige buurtschap van Eindhoven.

GPSwalking.nlHet oorspronkelijke luchthavengebouw is bewaard gebleven en in 1999-2000 volledig gerestaureerd door de gemeente Eindhoven. Het is een tijd gebruikt als wijkcentrum en in 2011 verkocht en in gebruikt als kantoor.

Sinds 2017 is in het voormalige KLM-restaurant (1935-1940) een lunchroom gevestigd en is het pand daardoor weer openbaar toegankelijk. Halverwege de wandeling zullen we op deze unieke locatie van een overheerlijke lunch genieten.

Na de pauze maken we een rondje naar de westkant. We komen door de voormalige hangaar en op de plek waar voorheen het 315 squadron was gelegen. Ook grenst Meerhoven aan Veldhoven, gescheiden door de Rundgraaf.

GPSwalking.nlAls we langs de woningen in noordelijke richting gaan zien we nog de ovale vormen van de krakelingen van het voormalige PIROC. Waardig op deze plek is ook het Vredespad. Over Bosrijk en het park keren we terug naar het centrum.

Van de vliegbasis is de hangaar voor onderhoud van de vliegtuigen blijven bestaan. De straaljagers taxieden langs het luchthavengebouw en reden – na een veilig gestelde schietstoel – aan de oostzijde naar binnen. Na het onderhoud kon het vliegtuig de hangaar aan de westzijde verlaten.

Ook de “Startbaan”, de naam van de school, herinnert aan het voormalige vliegveld.

GPSwalking.nlDe Hangar N51 26.575 E5 24.659
De Hangar is het sociaal cultureel centrum van de wijk. Het historische gebouw is herkenbaar aan de zes bogen. De Hangar biedt onder meer onderdak aan een spilcentrum waar basisschool De Startbaan onderdeel van is, een jongerencentrum, een cafe en een sporthal.

Daarnaast zijn er buurtontmoetingsruimten voor o.a. bewonersverenigingen. Op de eerste verdieping van de Hangar bevindt zich fitnesscentrum Artisport. Het grote overdekte plein bij de Hangar is multifunctioneel. Er is plaats voor braderieën, markten en andere evenementen.

Voorbij de hangaar raken we aan het winkelcentrum. Het geheel is onderkelderd en biedt plaats aan de enorme parkeergarage.

GPSwalking.nlWinkelcentrum Meerrijk N51 26.610 E5 24.622
Voor alle dagelijkse boodschappen heeft Winkelcentrum Meerhoven drie grote supermarkten: Jumbo, Albert Heijn en Lidl. Tevens vind je er een bakker, een cafetaria/restaurant en diverse winkels voor huishoudelijke artikelen en mode. Bij Primera kun je terecht voor je postzaken. Bij Albert Heijn vind je een pinautomaat. De ondergrondse glas- en plasticinzamelbakken bevinden zich op drie locaties: nabij de Lidl, de Jumbo en Albert Heijn. De kledingcontainer staat voorlopig nabij de Lidl.

Door het bos, een uitdaging voor de vele spelende kinderen, komen we bij de heuvel die uitzicht biedt op de hele omgeving. Het is niet dezelfde heuvel, die voorheen op deze plaats lag voor de Hawk-raketten. Deze raketten dienden tijdens de koude oorlog voor de luchtverdediging van de vliegbasis.

GPSwalking.nlZweefvliegen N51 26.306 E5 24.138
Parallel aan de oude Duitse startbaan lag een grasstrip die diende als start- en landingsbaan voor zweefvliegtuigen. Over het PIROC werden de vliegtuigen omhoog gelierd.

De witte betonnen krakelingen waren vanuit de lucht duidelijk te herkennen. Tijdens mijn zweefvliegervaring waren de krakelingen het onmiddellijk herkenbare baken om de landingsstrip terug te vinden.

Thuisbasis straaljagersquadrons N51 26.498 E5 24.165
Met de komst van de luchtmacht na de oorlog hadden verschillende straaljagersquadrons hun thuisbasis op Vliegbasis Eindhoven. Het waren 314, 315 en 316 Squadron. Het 314 en 316 lagen aan de overzijde van de toenmalige startbaan.

GPSwalking.nlHet 315 squadron – een opleidings SQN - lag aan de westzijde van het oude vliegveld met als centrumhangar ter plaatse van het huidige kunstwerk met de waterval. We zullen er langslopen. De squadrons vlogen eerst met de Thunderjet. Later werd deze vervangen door de Thunderstreak. De oost-west baan werd hiervoor verlengd in westelijke richting.

In april 1970 verhuisde het 315 Squadron naar Vliegbasis Twenthe. 314 Squadron verhuisde enkele jaren later naar Vliegbasis Gilze-Rijen. 316 Squadron bleef en kreeg NF-5-vliegtuigen, die tot 1991 in gebruik bleven. Tot aan de opheffing in 1994 was 316 Squadron met F-16's gestationeerd op Vliegbasis Eindhoven.

Op de hoge heuvel zien we de voormalige locatie van het 315 sqn, waar nu de waterval ligt. Links daarvan en verder naar het nooden lagen de dispersals, parkeerplaatsen voor de vliegtuigen.

GPSwalking.nlRundgraaf N51 26.259 E5 24.330
De scheiding tussen Meerhoven en Veldhoven zien we door de Rundgraaf. Deze beek begint bij Oerle en loopt langs de noordelijke wijken van Veldhoven.

Voorbij Veldhoven vloeit de Rundgraaf samen met de Gender naar de Dommel.

Muggenhool N51 26.189 E5 24.296
Muggenhol of Muggenhool is een voormalige buurtschap in de gemeente Veldhoven, ten noorden van het kerkdorp Zeelst. Tot aan de gemeentelijke herindeling van 1921 lag deze buurtschap in de voormalige gemeente Zeelst.

Oorspronkelijk lag Muggenhol aan een landweg die het dorp Zeelst verbond met een groot heidegebied: de Zeelstsche Heide, nu het park van Meerhoven.

GPSwalking.nlAl in veertiende-eeuwse geschriften worden de namen van verschillende boerderijen in Muggenhol vermeld, zoals aen den Molenstadt, Ten Velde en Valgaten.

Deze laatste boerderij was een leengoed van de Hertog van Brabant en zou later bekend worden als het Oude Slot van Zeelst. Tegen het einde van de negentiende eeuw telde de buurtschap 29 huizen.

Aan het begin van de twintigste eeuw werd de Zeelstsche Heide ontgonnen. In 1931 besloot de Veldhovense gemeenteraad tot de aanleg van een klinkerweg tussen Muggenhol en het dorp Zeelst.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de boerderijen in het noorden van Muggenhol door de Duitsers afgebroken om plaats te maken voor een militair vliegveld.

GPSwalking.nlPiroc N51 26.141 E5 23.941
Pantser Infanterie Rij- en Opleidingscentrum (PIROC ). In verband met de invoering van een licht gepantserd rupsvoertuig (de Franse AMX) bij de Infanterie werd op 11 september 1962 het Pantser Infanterie Rij-Opleidingscentrum (PIROC) opgericht in het Prinses Irenekamp te Veldhoven.

De toenmalige Staatssecretaris van Defensie Calmeyer opende op 11 januari 1963 het PIROC terwijl de aanpassing van wegen, gebouwen en parkeerplaatsen, includief de aanleg van 14 kilometer betonbaan werd voortgezet. Het PIROC kende vanaf juli 1963 drie opleidingen, te weten: Chauffeursopleiding rupsvoeruigen (AMX tank, zowel beroepspersoneel als dienstplichtig personeel), Chauffeursopleiding wielvoertuigen (YP-408) en Boordschutters opleiding.

GPSwalking.nlDe chauffeuropleiding voor de YP 408 duurde acht weken. De eerste tijd reden de leerlingen alleen op de betonbaan van het Piroc en op een circuit in een nabij gelegen mob-complex, Piroc 2 genoemd. Manoeuvreren en schakelen vormden de hoofdschotel van dit begin-programma.

De rijlessen begonnen op de wit betonnen proefbaan die als een gigantische krakeling naast het kamp is aangelegd en waarop allerlei kunstmatige wegsituaties en hindernissen zijn aangebracht. D

e chauffeurs leren hier de pantserwagens volkomen in hun macht te krijgen eer zij met de 11 ton wegende 8 x 6 DAF's met hun 165 pk op de grote weg en vervolgens in stadsverkeer en in terrein worden losgelaten. Die oefenbaan is er niet voor niets, want het rijden met zo'n YP 408 valt voor een beginneling waarachtig niet mee!

Het PIROC werd gesloopt en maakte plaats voor een woonwijk.

GPSwalking.nlBiomassa energiecentrale N51 26.530 E5 23.800
In de wijk Meerhoven worden ca. 1600 nieuwe woningen gerealiseerd. Deze woningen worden duurzaam verwarmd door een stadsverwarming net. Dit net wordt gevoed met warm water door de biomassa energiecentrale Meerhoven. De biomassa komt uit de gemeente Eindhoven.

HoSt is verantwoordelijk voor de het ontwerp, de bouw en inbedrijfname van de installatie en voert tevens het onderhoud aan de installatie en de bedrijfsvoering uit. Door de toepassing van zeer efficiënte membranen, de zogenaamde membraantechnologie, is het mogelijk meer dan 99,5% van al het methaan uit het biogas af te scheiden, en dit groen gas geschikt te maken voor injectie in het nationale gasnetwerk of voor compressie tot CNG.

GPSwalking.nlDe CO2 die wordt verwijderd uit het biogas kan worden teruggewonnen en vloeibaar worden gemaakt om een extra inkomstenbron voor de eigenaar van de installatie te creëren.

Boomrijk N51 26.511 E5 23.877
Boomrijk is een initiatief van de stichting Natuurwerkplaats Meerhoven, ondersteund door de gemeente Eindhoven. \De collectie is overgenomen van de oorsronkelijke eigenaren van de Oirsprong in Oirschot, toen de bestemmimg van dat terrein veranderd werd en de collectie moest verhuizen.

Het doel van Boomrijk is om aan de bewoners van Meerhoven en daarbuiten te tonen hoe fraai de diversiteit in de natuur is. Daartoe tonen we een grote verscheidenheid aan bomen en heesters, meer dan 1000 verschillende variëteiten zodat je ook kan zien hoe groot de verschillen binnen een geslacht, zelfs soms binnen een soort zijn.

GPSwalking.nlVredespad N51 26.605 E5 23.882
Het VredesPad Eindhoven is een wandelpad in het Meerlandpark dat in het teken staat van Vrede, Duurzaamheid en Internationale Solidariteit.

Het VredesPad bestaat uit acht onderdelen die elk een ander aspect van het begrip Wereldvrede benadrukken. Deze “Bouwstenen voor WereldVrede” inspireren en symboliseren interpretaties en realisaties van “Paden naar Vrede”.

Het doel is om te komen tot een wereldwijd netwerk van vredestuinen, vredesparken en vredespaden die met elkaar verbonden worden zodat uiteindelijk de hele wereld een vredestuin wordt.

Het MeerlandPark kent een bewogen geschiedenis. Vroeger lag op deze plaats het militaire vliegveld Welschap.

GPSwalking.nlOp de plek waar nu het VredesPad begint, lag in de 2e wereldoorlog nog een start- en landingsbaan voor gevechtsvliegtuigen.

Het Meerlandpark is recent aangelegd en is geïnspireerd is op de Engelse tuinen- en landschapsstijl. Het Meerlandpark won in 2011 de Dirk Roosenburg architectuur- en publieksprijs.

En zo keren we terug naar de parkeerplaats. Over de oude lanen langs de afwateringsgraaf. Ook hier zien we vrij druk verkeer over krappe wegen.

Want alhoewel we overal auto’s bij de woningen zien staan zijn de toegangswegen tot de wijken en de wegen onderling vrij onvriendelijk. Voordeel is, dat het centrum autovrij is – tenminste bovengronds.

We wensen je veel wandelplezier.

Startpunt

  • Start/finish/parkeerplaats: Sliffertsestraat 12 Eindhoven N51 26.486 E5 25.197

Geraadpleegde websites

POI’s

  • Sliffert N51 26.514 E5 25.278
  • Ontstaan vliegveld Eindhoven N51 26.669 E5 25.034
  • Tweede Wereldoorlog N51 26.656 E5 24.841
  • Burgerluchtvaart N51 26.629 E5 24.700
  • Meerhoven N51 26.611 E5 24.605
  • Verleggen van de startbaan N51 26.608 E5 24.219
  • Meerlandpark N51 26.606 E5 24.157
  • Parkhill N51 26.741 E5 23.839
  • European Air Transport Command, EATC N51 26.927 E5 23.617
  • Komst Transportvliegtuigen N51 26.909 E5 23.717
  • Park Forum N51 26.898 E5 24.071
  • Beatrixkanaal N51 27.094 E5 24.626
  • Golfbaan Welschap N51 27.232 E5 24.566
  • Pauze ‘Echt Welschap’ N51 26.748 E5 24.756
  • Luchthavengebouw N51 26.742 E5 24.752
  • De Hangar N51 26.575 E5 24.659
  • Winkelcentrum Meerrijk N51 26.610 E5 24.622
  • Thuisbasis straaljagersquadrons N51 26.498 E5 24.165
  • Rundgraaf N51 26.259 E5 24.330
  • Muggenhool N51 26.189 E5 24.296
  • Piroc N51 26.141 E5 23.941
  • Biomassa energiecentrale N51 26.530 E5 23.800
  • Boomrijk N51 26.511 E5 23.877
  • Vredespad N51 26.605 E5 23.882
Acties
Navigeer naar startlocatie Download (ZIP) Download (GPX) Bekijk kaart/tracks Bekijk de fotoserie Print wandeling tekst
Startlocatie

Reacties


Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Wel hebben we een aantal spelregels waar we u even op willen attenderen

  • Alle velden moeten verplicht worden ingevuld.
  • Uw reactie wordt pas na goedkeuring zichtbaar in de lijst ervaringen.
  • Uw e-mail adres niet wordt getoond op de site.
  • De webmaster behoudt zich het recht uw tekst aan te passen.
  • Het is niet toegestaan email-adressen, enige weblinks of schuttingtaal in de tekst op te nemen. Bij veelvuldig misbruik kan u de mogelijkheid van opslaan worden ontzegd.
  • Als u ons een link wilt doorsturen dan a.u.b. per email.
  • English texts will not be accepted. All input needs to be approved by the webmaster on forehand before be visible on this website. So save yourself the trouble.